Koliko ste puta i sami ponovili ovu rečenicu: „Od kada je
došao na vlast i do novca – iz korena se promenio“? Koren se, dakle, može
promeniti?
Gospodin Korenić je već u prvom razredu osnovne škole
imao fotografiju ne samo sa učiteljicom, nego, na insistiranje njegovih
roditelja, i s nasmejanim direktorom škole. Te dve fotografije stajale su
zajedno u dvostrukom ramu u njegovoj dečijoj sobi, i samo on u razredu imao ih
je na jednom mestu. Direktor je, pri poseti odeljenju, primetio da Korenić nije
sedeo u prvoj klupi, pa je učiteljica odmah reagovala premestivši slabovidog
đaka iz socijalno slabije porodice u drugu klupu. Gospodin Korenić je još kao
dete voleo da sedi u prvim redovima, okrećući se unazad samo da umiruje i ukorava
druge đake.
– Majin brat je kupio loptu koja košta 60 dinara. Koliki
kusur je dobio ako je prodavaču dao 100 dinara? – pitala je učiteljica ceo
razred.
– Maja nema brata! – kliknuo bi mali Korenić s tačnim
odgovorom.
U starijim razredima, dečaci su bežali s časova, igrali
fudbal za vreme velikog odmora i udvarali se devojčicama. Korenić nije smeo da
beži s nastave, fudbal nije znao da igra, a devojčicama se nikad nije udvarao.
Ipak, voleo je da bude u društvu tih istih dečaka i jednako važan kao oni, možda
i važniji. S posebnim oduševljenjem se upisivao u sve leksikone, ali je najviše
voleo da prethodno pročita šta su drugi napisali. Na pitanja nije odgovarao
onako kako je mislio, nego kako je većina već odgovorila.
Koju boju najviše volite? Ako je većina odgovorila da
najviše voli plavu, Korenić je napisao to isto. Za koga navijate? Brojao je
odgovore i za jedan ih je bilo više za Crvenu
zvezdu, tako da je od tog dana i on počeo da navija za ovaj klub. Imate li
simpatiju? Gotovo svi su napisali „da“. Ali zato na sledeće pitanje, koje je
zahtevalo da se otkrije njeno/njegovo ime, većina ništa nije napisala. Izuzetak
je bio drugar iz poslednje klupe, koji je hrabro napisao: „Maja“. Korenić je
napisao „Zini da ti kažem“, opet prepisujući odgovor jednog vršnjaka koji je
navijao za Partizan.
Ceo razred je pročitao ispisani leksikon, a drugar iz
poslednje klupe odmah je postao predmet neprijatnih i zavidljivih komentara,
među kojima je, zar je potrebno nagađati, prednjačio Korenić. Nije, naravno,
ostao dužan ni lepoj i urednoj devojčici Maji, posebno se ističući u
zadirkivanju i neukusnim pošalicama na njen račun. Zapravo, Korenić nije znao
ni vic da ispriča, a kod kuće je ispred ogledala vežbao svoje nastupe pred
drugovima iz škole. Predsednik odeljenske zajednice je, naravno, bio Korenić.
U srednjoj školi, većina dečaka bila je pod uticajem agresivnih hormona i, za njihovo uništavanje, bavila se sportom. Sve
konkretnije su se udvarali devojčicama i išli na stadione. Obaveze tipa predsednik odeljenske zajednice nisu ih
zanimale. Korenić je već tada znao da je to od velike koristi i da će mu pomoći
da s manje rada ostvari bolje rezultate. Profesori su takvima gledali kroz
prste i zaključivali im bolje ocene. Na stadione je išao samo da bi postao deo
popularne ekipe dečaka iz kraja. Događaje sa stadiona, to jest tuče sa
suparničkim grupama, prepričavao je kao bajke u kojima je on glavni junak. On
se, naravno, nije tukao. Devojčice su ga gledale sumnjičavim pogledima i s
podignutim obrvama. Da li su one verovale njegovim pričama, njega nije
zanimalo. Važno je bilo da se on oseća dobro u toj ulozi.
Događalo se da ga uloga glavnog u odeljenju ponekad košta i nekog šamara ili šutiranja u
zadnjicu, pogotovo kad nije hteo (ili smeo) da opravda izostanke svojih „drugara“
kod razrednog starešine. Korenić nije imao snage da uzvrati istom merom i
trudio se da svojim pregovaračkim sposobnostima spreči incidente slične vrste.
Nikome šamar nije prijao, pa ni njemu, ali on je znao da je to deo njegove
žrtve za poziciju koju ima.
Posle završene srednje škole, za gospodina Korenića nije
bilo ništa prirodnije nego da se uključi u politički život. Njegovo političko
opredeljenje zavisilo je od „čitanja leksikona“, a za to je imao izuzetan
talenat. Početak nije bio baš lak, morao je da izvršava i neprijatne zadatke.
Ali, imao je on u tome iskustva. Teškoće drugih nisu mu dopirale do srca,
smatrao je da je to deo političkih pravila i da neko mora da plati račun, makar
bio i nevin. „Šta da se radi, takav je život“ – filozovski je zaključivao
Korenić. Zbog bezrezervnog izvršavanja zadataka, znao je da će mu biti ponuđena
pozicija viša od predsednika odeljenske
zajednice.
– Gospodine Koreniću, hvala vam što ste našli vremena za
mene – stariji gospodin se sagnute glave obratio predsedniku neke više političke
odeljenske zajednice.
– Direktore, to ste vi, jedva sam vas prepoznao! –
uzvratio je Korenić penzionisanom direktoru svoje osnovne škole, koji je
zatražio prijem i dobio ga.
– Koreniću, znao sam ja još tada da ćete vi daleko
dogurati.
– Ne biste se vi, direktore, fotografisali sa mnom da
niste znali.
– Da, da…
– A imate li tu fotografiju?
– Nemam.
– E, vidite, ja je imam!
– Izvinite, gospodine Koreniću, znate li koliko je dece
prošlo kroz moju školu…
– Ali nijedan nije uspeo kao ja, zar ne?
– Da, da. Niko se nije tako visoko popeo…
– Recite, bivši moj direktore, šta vam treba?
– Znate, gospodine Koreniću, moj sin…
Korenić je prosto uživao u tome da je nekome potrebna
njegova pomoć, koju inače nije voleo da daje jer ni njemu niko nije pomagao da
bude to što je danas.
Svako je imao junaka svog detinjstva – sportistu ili
pevača, ljubav. Da li ste i vi imali Korenića svog detinjstva? Da li ste se
setili nekoga ili ga prepoznali? Da niste možda vi Korenić? Ne, niste, jer da
jeste, odustali biste od čitanja ove priče odmah posle prvih rečenica. Ako ste
se setili nekoga ili ga lično poznajete, da li ste mu se obratili za pomoć
premda ste znali da on nije voleo da je pruža? Da li imate isti osećaj kao ja
da je trebalo da ga sprečite da sedi u prvoj klupi i da ga ne kandidujete za
predsednika odeljenske zajednice? Jer, samo tako se Korenići mogu zaustaviti na
vreme!
Gospodin Korenić je danas predsednik gotovo svake
značajne zajednice. Sveti se svima koji su ispunjavali leksikone, navijali za
druge klubove, lupali mu šamare i šutirali ga u zadnjicu. Njemu je dobro. To
što mnogima nije, njega ni najmanje ne dotiče.
Direktorov sin je dobio posao. Onaj dečko iz zadnje klupe
koji je u leksikonu napisao da voli Maju – napustio je zemlju i ima svoju
softversku firmu u Sidneju.
Koren se menja ili čupa?
Fenomenalno, zanimljivo, aktuelno. Da, u gotovo svakom odeljenju, ima po neko sličan Koreniću. Sjajna ideja za priču, i sjajno sprovedena u priču.
ОдговориИзбришиAko je neko nekog prepoznao u ovoj priči, dobro je. Vidimo zlo! Ostaje nam da se suprostavimo!
ОдговориИзбришиLično sam u razredu imao dvojicu takvih. To je praštalo od tužakanja svakodnevno.
ОдговориИзбришиGde su danas?
ОдговориИзбриши